Konst på hög, Kvarntorp, Kumla
Mitt på Närkesslätten strax utanför Kumla ligger den. Lite malplacerad men mäktig. Kvarntorpshögen. En 100 meter hög slagghög. Ett industriminne och samtidigt plats för en märklig skulpturutställning i det fria. Konst på hög. Från högens topp har man dessutom en fantastisk utsikt över landskapet. Värt besväret att besöka. Information in English here. Detta är en privat inofficiell hemsida. Klicka här för att gå till Kumla kommuns hemsida.

Konst på Hög 2025

 Öppettider 2025, 1 maj – 30 september

Bommen till bilvägen är öppen dagligen kl. 10.00-20.00. Skulpturutställningen kan besökas till fots dygnet runt via bilvägen eller trappan.

Kaffestugan drivs i år av Camilla och Frida på "Mammas fika" och har öppet alla dagar (måndag-söndag) kl. 10.00-18.00 under perioden 14 maj-31 augusti 2025.

Det kostar ingenting att besöka området och all parkering i området är gratis. 

Hitta till Kvarntorpshögen med Google maps


Läs om 2024 års utställning här. Besök Konst på Hög under perioden den är stängd, klicka här.


Nytillskott 2025 Cornucopia

Årets nya konstverk heter Cornucopia med undertiteln ”The party is over” av konstnärsduon Bigert & Bergström. Bigert & Bergström har samarbetat sedan 1986 och har sedan dess skapat olika konstprojekt som ställts ut och uppmärksammats världen över. Kännetecknande för duons konstnärskap är ett undersökande och problematiserande av samhällsaktuella ämnen, inte sällan med humoristiska inslag.




Under invigningen kåserade Lasse Åberg humoristiskt om ämnet "Vad är konst?" Deltog gjorde också kommunstyrelsens ordförande Andreas Brorsson (som fick slipsen avklippt). Konstnärsduon Bigert & Bergström talade om konstverkets tillkomst tillsammans med Anders Fasth.



Musik på hög: Janne Schaffer



Janne Schaffer tillsammans med musikern Jonas Gideon på keyboard och sång spelade och berättade om samarbeten med bl a ABBA, Ted Gärestad och Björn J:son Lind. På slutet hoppade Lasse Åberg in och tillsammans körde de några gamla Electric Banana Band favoriter. Mycket uppskattat!

Arken 2025

Kvarntorpshistorik


Svenska Skifferoljebolaget AB bröt årligen 3,5 miljoner ton alunskiffer i dagbrott, det fraktades vidare till industriområdet där den
krossades och trramsporterades till olika ugnar beroende på krossets storlek.

Det fanns sex oljedestillationsugnar inom området av olika typ. Bergh-ugnarna var effektivast - man kunde utnyttja cirka 22 % av energimängden i skiffern. Bergh-ugnarna bestod av vertikala rör (20 cm diameter), som matades med krossad skiffer uppifrån.
Vid passagen upphettades skiffern till 500 grader av värmen från den omgivande förbränningskammaren. Destillationsgaserna sögs ut och leddes till kondensationsanläggningen där de kyldes ner till flytande form - råolja. Ur råoljan destillerades olika oljefraktioner. Råbensinen gick vidare till raffinaderiet och pumpades därefter upp till Högtorp (där golfklubben finns idag), till någon av de 20-tal cisterner som uppförts för olika oljekvalitéer. Cisternutrymmet uppgick totalt till 30 000 kbm olja. På grund av den stora oljemängden som förvarades där döptes kullen av folkhumorn till "Oljeberget".Oljeberget var undeli kriget ett av de strategiska bombmålen i Sverige jämte Atomenergis anläggning för utvinning av uran i Kvarntorp samt rangerbangården i Hallsberg.

IM ugnarna och Rockholm-ugnen värmdes med gas från Bergh-ugnarna. Verkningsgraden var bara hälften av Bergh-ugnarnas verkningsgrad. Ett koksverk för restprodukterna från IM- ugnarna utvecklades (den smala 100 meter höga skorstenen).

I industrianläggningen producerades varje år 140 000 kbm olja och bensin och lika mycket gas. Vidare framställdes 12 000 ton gasol, 22 000 ton ammoniak, 35 000 ton svavel och 60 000 ton jordbruks- och murbrukskalk. Dessutom producerades 175 ton ånga varje timme och 20 000 kWh elektrisk energi. Genom skorstenarna försvann varje dygn 250 ton svaveldioxid. tJtgångspunkten för all denna plioduktion var de tre miljoner kbm alunskiffer som bröts varje år.