Konst
på Hög 2025
Öppettider 2025, 1 maj – 30 september
Bommen till bilvägen är öppen dagligen kl.
10.00-20.00. Skulpturutställningen kan besökas
till fots dygnet runt via bilvägen eller
trappan.
Kaffestugan drivs i år av
Camilla och Frida på "Mammas fika" och har öppet
alla dagar (måndag-söndag) kl. 10.00-18.00 under
perioden 14 maj-31 augusti 2025.
Det
kostar ingenting att besöka området och all
parkering i området är gratis.
Hitta
till Kvarntorpshögen med Google
maps
Läs om 2024 års utställning här.
Besök Konst på Hög under perioden den är stängd, klicka här. |
Nytillskott 2025 Cornucopia
Årets nya konstverk heter Cornucopia med undertiteln
”The party is
over” av konstnärsduon Bigert &
Bergström. Bigert & Bergström har samarbetat sedan 1986 och har
sedan dess skapat olika konstprojekt som ställts ut och
uppmärksammats världen över. Kännetecknande för duons konstnärskap
är ett undersökande och problematiserande av samhällsaktuella ämnen,
inte sällan med humoristiska inslag.

Under invigningen kåserade Lasse Åberg humoristiskt om ämnet
"Vad är konst?" Deltog gjorde också kommunstyrelsens ordförande
Andreas Brorsson (som fick slipsen avklippt). Konstnärsduon Bigert &
Bergström talade om konstverkets tillkomst tillsammans med Anders
Fasth.

Musik på hög: Janne Schaffer

Janne Schaffer tillsammans med musikern Jonas Gideon på
keyboard och sång spelade och berättade om samarbeten med bl
a ABBA, Ted Gärestad och Björn J:son Lind. På slutet hoppade
Lasse Åberg in och tillsammans körde de några gamla Electric
Banana Band favoriter. Mycket uppskattat!
|
Arken 2025 |
|
Kvarntorpshistorik

Svenska Skifferoljebolaget AB bröt årligen 3,5
miljoner ton alunskiffer i dagbrott, det fraktades
vidare till industriområdet där den krossades och
trramsporterades till olika ugnar beroende på krossets
storlek.
Det fanns sex oljedestillationsugnar
inom området av olika typ. Bergh-ugnarna var effektivast
- man kunde utnyttja cirka 22 % av energimängden i
skiffern. Bergh-ugnarna bestod av vertikala rör (20 cm
diameter), som matades med krossad skiffer uppifrån.
Vid passagen upphettades skiffern till 500 grader av
värmen från den omgivande förbränningskammaren.
Destillationsgaserna sögs ut och leddes till
kondensationsanläggningen där de kyldes ner till
flytande form - råolja. Ur råoljan destillerades olika
oljefraktioner. Råbensinen gick vidare till
raffinaderiet och pumpades därefter upp till Högtorp
(där golfklubben finns idag), till någon av de 20-tal
cisterner som uppförts för olika oljekvalitéer.
Cisternutrymmet uppgick totalt till 30 000 kbm olja. På
grund av den stora oljemängden som förvarades där döptes
kullen av folkhumorn till "Oljeberget".Oljeberget var
undeli kriget ett av de strategiska bombmålen i Sverige
jämte Atomenergis anläggning för utvinning av uran i
Kvarntorp samt rangerbangården i Hallsberg.
IM
ugnarna och Rockholm-ugnen värmdes med gas från
Bergh-ugnarna. Verkningsgraden var bara hälften av
Bergh-ugnarnas verkningsgrad. Ett koksverk för
restprodukterna från IM- ugnarna utvecklades (den smala
100 meter höga skorstenen).
I
industrianläggningen producerades varje år 140 000 kbm
olja och bensin och lika mycket gas. Vidare framställdes
12 000 ton gasol, 22 000 ton ammoniak, 35 000 ton svavel
och 60 000 ton jordbruks- och murbrukskalk. Dessutom
producerades 175 ton ånga varje timme och 20 000 kWh
elektrisk energi. Genom skorstenarna försvann varje dygn
250 ton svaveldioxid. tJtgångspunkten för all denna
plioduktion var de tre miljoner kbm alunskiffer som
bröts varje år. |
|
|
|